ثبت نام آزمون MSRT
در این مقاله قصد داریم تا به شما نحوه ی ثبت نام در آزمون MSRT وزارت علوم را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم. کلیه دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، این آزمون را برای مصاحبه دکتری و شرکت در آزمون جامع دکتری لازم و معتبر میدانند.
نحوه ثبت نام در آزمون MSRT به صورت گام به گام
مرحله اول :
در ابتدا می بایست از طریق نشانی https://portal.saorg.ir/ وارد سامانه ی آزمون MSRT (سامانه جامع امور دانشجویان(سجاد)) شوید.
بعد از ورود به این سایت، با صفحه ای مشابه تصویر بالا رو به رو می شوید که اگر کمی صفحه رو اسکرول کنید و پایین تر بروید، با قسمت ثبت نام که در مرکز این صفحه قرار دارد، رو به رو می شوید.
مرحله دوم :
در گام بعدی می بایست بر روی دکمه ی نارنجی رنگ ثبت نام کلیک کنید. اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده باشید، از طریق دکمه آبی رنگ ورود می توانید به سادگی وارد پنل کاربری خود در سایت شوید.
مرحله سوم :
در قسمت بعدی، سیستم صفحه قوانین و مقررات را نمایش می دهد. پس از مطالعه و پذیرش قوانین، با انتخاب گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم” ادامه فرم به شما نمایش داده می شود.
مرحله چهارم :
با انتخاب گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم”، فیلد های نام، نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل، پست الکترونیک و رمز عبور که در فرم ثبت نام به شما نمایش داده شده است را تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که موارد ستاره دار اجباری می باشند.
موارد زیر را برای تکمیل فیلدها در نظر داشته باشید:
- در فیلد کد ملی فقط عدد وارد نمایید. کد ملی باید معتبر بوده و ده رقم باشد.
- شماره موبایل باید ۱۱ رقم بوده، عدد اول آن صفر و عدد دوم آن ۹ باشد.
- پست الکترونیک باید معتبر باشد. به عنوان نمونه daneshjoo@gmail.com ، توجه داشته باشید که ایمیل وارد شده از طرف شما، همان راه ارتباطی با شما خواهد بود.
- رمز عبور و تاییدیه رمز عبور نیز باید حداقل ۸ کاراکتر بوده و شامل عدد، حروف کوچک، حروف بزرگ و کاراکتر خاص باشد.
لازم است با شماره همراه و ایمیل شخصی خود در سامانه ثبت نام نمایید. اطلاع رسانی های بعدی و همچنین ورود به سامانه، براساس اطلاعات اولیه وارد شده توسط متقاضی انجام می شود.
پس از تکمیل فرم با کلیک بر روی کلید تماس، به صورت سیستمی با شما تماس گرفته می شود و کد فعال سازی برایتان خوانده می شود. همچنین با کلیک بر روی کلید پیامک، کد فعال سازی به شما، پیامک می شود. این مرحله به جهت صحت سنجی شماره موبایل وارد شده توسط شما، تعریف شده است.
لازم به ذکر است که مهلت زمانی وارد نمودن کد فعال سازی، از لحظه زدن کلید تماس یا کلید ارسال کد، ۵ دقیقه می باشد. در صورت اتمام مهلت زمانی تعیین شده، سیستم پیغام خطای زیر را نمایش می دهد:
کد فعال سازی قبلی منقضی شده است، لطفا مجددا اقدام به دریافت کد نمایید.
در صورت گذشت زمان و منقضی شدن کد ارسالی، لازم است مجددا بر روی کلید تماس یا ارسال کد کلیک نموده و نسبت به دریافت کد فعال سازی، اقدام نمایید.کد فعال سازی را وارد نمایید و در انتها کد امنیتی را وارد کرده و بر روی کلید ارسال کلیک کنید.
در صورت ثبت نام با کد ملی تکراری، پیغام خطای مربوطه در بالای صفحه نمایش داده می شوند. در این حالت لینک به صفحه بازیابی رمز عبور در دسترس است و از این طریق می توانید رمز عبور نام کاربری موجود در سیستم را بازیابی نمایید.
در صورت خالی بودن فیلدهای اجباری و وجود مغایرت در اطلاعات ورودی سیستم از ثبت درخواست جلوگیری می کند و موارد خطا را در بالای صفحه نمایش می دهد.
مرحله پنجم :
پس از انتخاب کلید ارسال، نام کاربری (همان کد ملی وارد شده شما می باشد) و رمز عبور (تعیین شده توسط شما) به آدرس پست الکترونیک شما (آدرس پست الکترونیک وارد شده توسط شما) ارسال می گردد.
شما در صورتی که بخواهید می توانید در همان لحظه نسبت به تکمیل پروفایل خود اقدام نمایید، در غیر اینصورت، می توانید بعدا نسبت به تکمیل اطلاعات و ثبت درخواست اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به پورتال، جهت تکمیل اطلاعات، پس از مدت ۱ ماه، حساب کاربری شما باطل شده و از بین می رود.
شما با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، می توانید به پورتال مراجعه نموده و نسبت به تکمیل اطلاعات ثبت نامی خود و گذراندن مراحل تکمیلی ثبت نام اقدام نمایید.
مرحله ششم :
اگر قصد ثبت نام نهایی در آزمون MSRT را دارید، گام های بعدی را نیز می بایست طی کنید.
حال در این قسمت می بایست نام و نام خانوادگی خود را به صورت انگلیسی بنویسید و سپس بر روی دکمه “بعدی” کلیک کنید.
مرحله هفتم :
در مرحله بعدی، اطلاعات تکمیلی از شما خواسته می شود. این اطلاعات شامل نام پدر، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه، وضعیت تاهل، جنسیت و وضعیت شاهد و ایثارگری می باشد که وارد کردن تمام این اطلاعات برای ثبت نام در آزمون ام اس ار تی ضروری است.
البته دقت کنید که اگر در قسمت جنسیت گزینه مرد را انتخاب نمایید، از شما وضعیت نظام وظیفه هم پرسیده می شود. و همچنین با توجه به گزینه ای که برای نظام وظیفه انتخاب می کنید، تصویر مدرک نظام وظیفه هم از شما خواسته می شود.
حال در این مرحله اگر کمی صفحه را پایین تر برویم، متوجه می شویم که اطلاعات بیشتری هم از ما خواسته شده است. این اطلاعات شامل عکس پرسنلی (باحداکثر سایز ۰٫۳ مگابایت)، تصویر کلیه صفحات شناسنامه (باحداکثر سایز ۰٫۳ مگابایت) و تصویر پشت و رو کارت ملی (باحداکثر سایز ۰٫۳ مگابایت) می باشد.
همچنین در این مرحله پیامی به شرح زیر به شما نمایش داده می شود :
چنانچه مدارک یک صفحه ای است به صورت تصویر با فرمت png ،jpe ،jpeg و یا jpg و در صورت چند صفحه ای بودن، کلیه صفحات را در یک فایل با فرمت pdf درج نمایید.
برای تبدیل و کوچک کردن تصاویر به فرمت قابل بارگذاری، فایل خود را در نرم افزار Paint باز نمایید
توسط گزینه Resize می توانید سایز آن را تغییر دهید.
در صورت خالی بودن فیلدهای اجباری سیستم از ثبت درخواست جلوگیری می کند و موارد خطا را در بالای صفحه نمایش می دهد.
همچنین در صورت وجود مغایرت در اطلاعات ورودی، سیستم موارد خطا را در بالای صفحه نمایش می دهد.
در صورت ورود اطلاعات به درستی، پس از کلیک بر روی کلید بعدی، سیستم صفحه بعدی را به شما نمایش می دهد. شما میتوانید برای ویرایش اطلاعات درج شده در صفحات قبلی، گزینه قبلی را انتخاب نماید.
مرحله هشتم :
شما می بایست در صفحه سوم، اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی خود را وارد نمایید. پس از ورود اطلاعات، گزینه بعدی را انتخاب نمایید. همچنین امکان ذخیره اطلاعات نیز با کلیک بر روی کلید ذخیره اطلاعات فراهم می باشد.
شما میبایست برای درج هر مقطع تحصیلی، ابتدا محل تحصیل (داخل ایران و خارج از ایران) مقطع تحصیلی خود را مشخص نماید و پس از درج اطلاعات مربوط به آن مقطع، با کلیک بر روی کلید اضافه مقطع بعدی را اضافه نمایید.
در صورتی که محل تحصیل داخل ایران باشد و مقطع تحصیلی، غیر از دیپلم و پیش دانشگاهی باشد، فیلدهای نوع دانشگاه/موسسه، نام دانشگاه/موسسه محل تحصیل، رشته تحصیلی، وضعیت تحصیلی، سیستم آموزشی، نوع دوره و تاریخ شروع به تحصیل، نمایان گشته و اجباری می باشد.
در صورتی که محل تحصیل خارج از ایران باشد و مقطع تحصیلی، غیر از دیپلم و پیش دانشگاهی باشد، فیلدهای کشور محل تحصیل، شهر محل تحصیل، نام دانشگاه/موسسه محل تحصیل، وضعیت تحصیلی، سیستم آموزشی، رشته تحصیلی، گرایش تحصیلی و تاریخ شروع به تحصیل نمایان گشته و تکمیل کلیه فیلدها بجز گرایش تحصیلی اجباری می باشند.
همچنین در صورتی که محل تحصیل داخل ایران باشد و وضعیت تحصیلی از نوع دانش آموخته باشد، فیلدهای تاریخ پایان تحصیل، شماره پرونده، معدل و تصویر مدرک تحصیلی نمایان گشته و تکمیل کلیه فیلدها بجز شماره پرونده اجباری می باشند.
ورود اطلاعات مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی اجباری نمی باشد.
در صورتی که مقطع قبلی خود را به صورت صحیح وارد نکرده باشید، سیستم خطای مربوطه را در بالای صفحه نمایش می دهد. برای راهنمایی بیشتر، می توانید از راهنمای مقاطع بالای صفحه استفاده نمایید.
در صورت ورود اطلاعات به درستی، پس از کلیک بر روی کلید بعدی، سیستم صفحه بعدی را به شما نمایش می دهد. شما می توانید برای ویرایش اطلاعات درج شده در صفحه قبلی، گزینه قبلی را انتخاب نماید. در صورتی که از ثبت اطلاعات قبلی اطمینان دارید گزینه “صحت اطلاعات وارد شده را تایید می نمایم” را انتخاب و کد امنیتی را وارد و ارسال نمایید.
پس از ارسال، سیستم پیغام زیر را نمایش می دهد:
ثبت اولیه اطلاعات شما انجام شد. جهت ثبت درخواست، خدمت مورد نظر خود را از منوی خدمات انتخاب نموده و فرم مربوطه را تکمیل نمایید. در صورتیکه در منوی خدمات، گزینه مورد نظر شما ظاهر نمی شود، به بخش ویرایش پروفایل مراجعه نموده و اطلاعات مقاطع تحصیلی خود را بطور کامل وارد نمایید.
حالا ثبت نام شما در سایت قطعی شده است . می بایست ۲۴ ساعت کاری صبر کنید تا اطلاعات شما تایید شود. این جوری امکان ورود به سامانه و ثبت نام در آزمون MSRT را خواهید داشت.
نکات مهم ثبت نام در سامانه سجاد
1- .ثبت نام عمومی در سامانه سجاد https://portal.saorg.ir/ برای افرادی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اند، نیازی نیست.
۲- ثبت اطلاعات شخصی و انتظار برای تایید اطلاعات https://portal.saorg.ir/ برای افرادی که در آزمونهای قبلی شرکت کرده اند و اطلاعات خود را ثبت و تایید کرده اند، نیازی نیست.
۳- ثبت نام در آزمون MSRT طبق برنامه زمانی آزمونها که در سامانه سجاد منتشر می شود، صورت می گیرد.
۴- افرادی که در سامانه سجاد جدید ثبت نام می کنند، پس از گذشت ۲۴ ساعت و تایید اطلاعات امکان ورود به سامانه ثبت نام را خواهند داشت.
۵- تایید اطلاعات در ساعات اداری (شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۶) و در اسرع وقت انجام می شود. جهت تایید اطلاعات درخواست پشتیبانی ارسال نفرمائید.
۶- اگر در سامانه سجاد اطلاعات شخصی آزمون زبان شما تایید شده باشد، امکان ورود به سامانه ثبت نام را خواهید داشت.
۷- .ثبت نام و پرداخت مبلغ در همین سامانه انجام می شود.
۸- نتیجه ثبت نام در سامانه https://portal.saorg.ir/ قابل مشاهده است. پس از پایان ثبت نام اطلاعات به کارتابل سامانه سجاد منتقل می شود.
۹- امکان تغییر حوزه قبل و بعد از پرداخت مبلغ وجود دارد. در صورتیکه در حوزه مقصد ظرفیت خالی هست می توانید حوزه را تغییر دهید.
۱۰- در صورتیکه ظرفیت حوزه ای تکمیل شده باشد، امکان افزایش ظرفیت نیست. در صورت عدم پرداخت مبلغ توسط دیگر داوطلبان یا تغییر حوزه توسط آنها ظرفیت آزاد می شود. در طول زمان ثبت نام سایت را چک کنید.
مرحله نهم :
حالا اگر ثبت نام شما به صورت کامل انجام شده باشد و بعد از اینکه توسط سیستم تایید شد، طبق جدول برگزاری آزمون MSRT می توانید در این آزمون ثبت نام کنید. فقط می بایست روی بخش “آزمون زبان” از نوار بالای صفحه ی کلیک کنید تا به صفحه https://portal.saorg.ir/dashboardexamlan/ منتقل شوید. دقت کنید که برای نمایش این بخش، می بایست حتما در سایت وارد شده باشید.
حالا از منوی سمت راست فقط کافیست که بر روی بخش “ثبت نام در آزمون” کلیک کنید. در مرحله ی بعدی از شما می خواهد تا حوزه امتحانی خود را انتخاب کنید که می بایست شهری که می خواهید در آن این آزمون را شرکت کنید، برگزینید. در آخر هم با پرداخت هزینه آزمون، ثبت نام شما نهایی خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید