راهنمای جامع چگونگی پاسخ به سوالات درک مطلب (Reading) آزمون MHLE
گفته شده که “درک مطلب” درست شبیه به مکالمه ای است بین خواننده و نویسنده یک متن، در نتیجه اگر تلاش نکنید خود را به جای نویسنده بگذارید و از دید او به موضوع نگاه کنید، شاید نتوانید با معنا و مفهوم مطلب به خوبی ارتباط برقرار کنید. این اولین و مهمترین اصل درباره همه متون و همچنین درک مطلبهای آزمونها میباشد.
درک مطلب یا Reading یکی از بخشهای اصلی آزمونهای زبان از دبیرستان و کنکور کارشناسی تا دکترا و حتی آیلتس و تافل است و با هدف محک زدن قدرت تحلیل متون، داوطلبین را میسنجد. معمولا متناسب با زمان و سطح دشواری آزمون، تعداد کلمات این متون متفاوت هستند، بطوری که شاهد ۲ الی ۳ متن با میانگین کلمات بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ واژه در کنکورها و ۵ الی ۷ متن با میانگین تعداد ۵۰۰ الی ۹۰۰ واژه در آزمون آیلتس و تافل هستیم.
در تمامی این آزمونها، سوالات درک مطلب یکی از مهمترین بخشهای آزمونهاست چراکه معمولا بین ۲۰ الی ۳۰ درصد کل نمره آزمون را تشکیل میدهد. پس نمیتوان از کنار آن ساده رد شد و یا حتی آنرا به دلیل دشوار بودن کنار گذاشت!
صرف نظر از نوع آزمون و میزان دشواری آن، اصول کلی و روشهای پاسخ دادن به سوالات درک مطلب تقریبا یکسان است. در این مقاله قصد داریم به چالشها و روشهای افزایش نمره در بخش درک مطلب و یا Reading بپردازیم، با ما تا انتها این مقاله همراه باشید:
عوامل اصلی کاهش راندمان در بخش درک مطلب آزمون MHLE
1) “ابتدا خواندن متن و سپس سوالات” این یک اشتباه بزرگ است!
شاید بتوان بزرگترین اشتباه داوطلبین را در مواجهه با بخش درک مطلب را در همین یک جمله خلاصه کرد : “بزار اول متن رو بخونم ببینم چی میگه بعدش حالا سوالاشو جواب میدم! “
بی اغراق، این جمله دقیقا تفاوت داوطلبین موفق و ناموفق در بخش درک مطلب است. معیار موفقیت شما در بخش درک مطلب تعداد تستهای صحیح است نه موفقیت شما در خواندن و درک کل متن! پس از همین الان ذهنیت خود را مجددا بررسی کنید و در صورت علاقه به کسب نمره بهتر در این بخش آن را اصلاح کنید.
به طور کلی در هر زمینه ای ، باید ابتدا به هدف نگاه کرد و متناسب با آن هدف، راه و روش صحیح را انتخاب کرد. کسب نمره در بخش درک مطلب به عنوان یک هدف، نیازمند یک روش موثر و حساب شده است چرا که در مدت زمان کوتاهی باید متنی را به زبان دیگر خوانده، درک کرده و به سوالات مختلف آن پاسخ دهید. در نتیجه منطق حکم میکند ابتدا بررسی کنیم که قرار است به چه سوالاتی پاسخ بدهیم و خودمان را متناسب با آنها آماده کنیم.
بطور کلی میتوان سوالات را به سه دسته تقسیم کرد: سوالات ساده قابل پاسخگویی در زمان کوتاه، سوالات ساده در زمان متوسط و سوالات سخت در زمان متوسط و یا زیاد. برای مدیریت صحیح وقت و انرژی خود در جلسه آزمون، باید به این مهارت برسید که سوالات را به این سه دسته تقسیم کنید. در ادامه به تیپهای کلی سوالات درک مطلب میپردازیم و هر کدام را بررسی و دسته بندی میکنیم:
الف) سوالات ساده در زمان کوتاه (تیپ A)
1) یکی از سوالات معروف و پرتکرار، پیدا کردن مرجع ضمایر است، به نحوی که با اشاره به ضمیر خاصی که در متن پررنگ شده و یا زیر آن خط کشیده شده، از داوطلب میخواهد با مشخص کند این ضمیر به نیابت از چه اسمی مطرح شده است. معمولا متن سوال به این شکل است:
In paragraph 3, The word “they” refers to ….
برای پاسخ دادن به این تیپ سوال، لازم است با خواندن یک یا دو جمله قبلی و حتی از ابتدا همان پاراگراف به مرجع ضمیر رسید.
2) نوع دیگر از سوالاتی که میتوان در زمان کوتاه پاسخ داد، مربوط میشود که انتخاب مترادف یا متضاد کلمه مشخص شده در متن. در این تیپ سوال، کلمه خاصی(اسم، صفت، قید، فعل) در متن انتخاب شده و در گزینه ها از شما برحسب سوال، مترادف و یا متضاد میخواهد. در مواجهه با این سوال، یا شما معنای کلمه اصلی را بلد هستید و یا میتوانید از عبارات کناری آن حدس بزنید، اما مشکل اصلی گزینهها هستند. در اغلب موارد در گزینه ها کلماتی مطرح میشوند که داوطلب معنای آنها را نمیداند و در نتیجه آن مجبور است سوال را رها کرده و یا اگر آزمون نمره منفی نداشته باشد، یک گزینه حدسی را انتخاب کند. معمولا متن سوال به این شکل است:
The word “living” in line 3 is closest in meaning to …………
3) یکی دیگر از سوالاتی که میتوان در زمان کوتاه، پاسخ آن را پیدا کرد، مربوط میشود به اسم، عدد و یا یک نقل قول در متن. در این تیپ سوال، لازم است با دقت در صورت سوال، دقیقا به دنبال جزئیاتی که در متن به آن اشاره شده است، دست پیدا کنیم. معمولا اسامی خاص با حروف بزرگ نوشته میشوند، عدد ها معمولا بدون تغییر پرسیده میشوند، نقل قول ها معمولا در داخل “ “ آورده میشوند، اینها نکات تجربیست که پس از تمرین کردن چند درک مطلب به آنها دست پیدا خواهید کرد.
در آینده نزدیک، سوالات گوناگون از تیپهای B و تیپ C را مورد بررسی تخصصی قرار داده و راهکارهای تستی برای کسب نمره در این سوالات را مطرح خواهیم کرد.
2) سرعت خواندن و درک محتوای متن
سرعت خواندن در کنار دقت بالا به متن، یکی از مهمترین چالشهای اصلی داوطلبین در مواجه با سوالات درک مطلب است، که در این بین، استرس محدود بودن وقت و ترس از کم شدن نمره نیز این مشکل را شدیدتر میکند. اما چه عواملی باعث می شوند که سرعت خواندن ما پایین بیاید؟
اولین اشتباه در خواندن متنها، خواندن کلمه به کلمه متن است. این کار نه تنها وقت زیادی از شما خواهد گرفت بلکه در درک و دریافت محتوای کلی متن نیز دچار مشکل خواهید شد. همیشه حواستان باشد که در متون درک مطلب، اصل بر محتوای کلی است. درک درست از متن میتواند به شما تصویر درستی بدهد که در حل سوالات مورد استفاده قرار میگیرد.
اما از آن طرف بام هم نباید افتاد، خواندن کلیت متن بدون دقت بر جزئیات مورد پرسش در سوالات، نیز جز اتلاف وقت و دوباره کاری نتیجه ای نخواهد داد. پس راه حل چیست؟ حواستان باشد که در ابتدا باید سوالات درک مطلب را بخوانید و ببینید کدام سوالات به محتوای کلی مربوط است و کدام سوالات به جزئیات متن میپردازد. پس همیشه ابتدا سوالات را بخوانید و سپس به سراغ متن بروید.
اینکه تصور کنید برای درک محتوا متن نیاز دارید معنای تمام کلمات و عبارات را بلد باشید هم تصور عجیب و بسیار اشتباهیست. حتی اگر سطح زبانتان بسیار قوی باشد و در زمینه درک مطلب نیز حرفی برای گفتن داشته باشید نیز عبارات و کلماتی را ممکن است در متنها ببینید که برایتان آشنا نبوده و بلد نباشید. اصلا این موضوع عجیب نیست و جای نگرانی هم ندارد. حتیالامکان باید از کلمات و عبارات قبل و بعد آن بتوانید معنای حدودی آن را حدس بزنید، که البته معمولا در متنها دقیقا یک سوال از همان قسمتی که شما متوجه نشدهاید سوال طرح میکنند!
یکی از مشکلات جدی و البته خطرناکی که گاها داوطلبین دچار هستند، این است که جدای از مطالب متن، شروع به تفکر درباره ایدهها و حتی اظهار نظر درباره جزئیات متن میکنند که نتیجهای جز پاسخ اشتباه و کسر نمره ندارد. بسیار باید دقت شود که تنها و تنها و تنها باید بر اساس اطلاعاتی که در متن است باید به سوالات پاسخ داد و نه از روی نظر و ترجیحات شخصی!
چند روش ساده برای بهبود مهارت تندخوانی درک مطلب های آزمون ام اچ ال ای
شاید یکی از دلایلی که داوطلبین آزمون ام اچ ال ای در هنگام خواندن متون درک مطلب دچار سردرگمی و یا حتی سردرد میشود، گم کردن خطوط متن است که باعث میشود تمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای رفع این مشکل میتوان با استفاده از یک نشانگر همچون انگشت دست و یا مداد و حتی یک کاغذ استفاده کرد. دقت کنید که باید سرعت خواندنتان را با سرعت این نشانگر هماهنگ کنید تا از سرعت خواندن شما کاسته نشود.
همچنین شاید قبلا هم تجربه کرده باشید، خواندن شفاهی از روی متن میتواند در سرعت خواندن شما مشکل اساسی ایجاد کند. همانطور که میدانید سرعت تفکر و قوه بینایی بسیار سریعتر از سرعت تلفظ شفاهیست، در نتیجه زمانی که شما درک متنها را وابسته به سرعت خواندنتان بصورت شفاهی میکنید، به نوعی از استعداد ذهنی و بیولوژیکی خود کمتر استفاده میکنید. اگر میخواهید مشکل کمبود زمان را در بخش درک مطلب برای خودتان برای همیشه حل کنید لازم است با تمرین زیاد، به سرعتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ واژه در دقیقه برسید، این عدد یک معیار مناسب از میزان تسلط شما در زمینه دایره واژگان، مهارت ترجمه و استفاده از تواناییهای ذهنی شماست.
دیدگاهتان را بنویسید